nog een avond in februari

by - 25 maart


Het is 6 uur in de avond. Straks, om kwart over 8, spelen we alweer de vijfde en laatste voorstelling van dit schooljaar met het schooltoneel. Ik heb er zin in, maar aan de andere kant mag het voor mij nog lang duren voordat we met alle spelers opkomen voor de laatste scène. Ik wil niet dat het al is afgelopen. Ik ben stiekem nog erg moe na de voorstelling van gisteren, maar eens ik in de coulissen mijn beurt sta af te wachten, zal de energie vast wel weer door mijn lijf schieten.



Even een kleine throwback naar de avond van het allerlaatste optreden. Het was voor het eerst dat ik meespeelde in het schooltoneelstuk, en ik heb er absoluut géén spijt van. Ik baal dat het voorbij is. De mensen die ik heb leren kennen zijn geweldige, nieuwe vrienden geworden. Het was een supertoffe groep; de sfeer zat zeker goed.

Ik ben dit artikel wel degelijk op de avond van 18 februari beginnen schrijven, een paar minuutjes voor het avondmaal en een uurtje of twee na een stukje taart. Wat overigens echt geen lekkere taart was, moet ik toegeven. Maar hij zag er tenminste wel mooi uit!

❊ ❊ ❊

Een paar maanden voor de eerste voorstelling gingen we met heel de groep flyers en posters uitdelen.
Het duurde maar een maand voordat ik zag dat de affiche ondersteboven aan het raam in de woonkamer hing. En zo hangt hij er nu nog steeds. Tja, misschien vinden mensen dat wel iets hebben?


Elke woensdagmiddag langer op school blijven om gezellig samen te lunchen, door de gangen te rennen, te repeteren en werken aan een toneelstuk. Niemand die zich hoeft te schamen voor een gekke bui, het is ten slotte theater!
Je krijgt een betere band met de leerkrachten - degene die mee het schooltoneel organiseren en regisseren natuurlijk - en dat is geweldig. Ik hou van de vreemde blikken die op de gezichten van mijn klasgenoten verschenen wanneer we weer eens een tekst-grapje maakten in de klas.
Die leraren toch. In zo'n losse sfeer als bij het schooltheater zijn ze opeens zoveel minder serieus (én laten ze zoveel meer toe...). ;)

❊ ❊ ❊

Ja, welgeteld 5 keer hebben we voor publiek gespeeld. Drie keer waren het leerlingen die kwamen kijken en de andere twee keer was het eigenlijk pas 'voor echt'. Dan kwamen ouders en andere mensen die zich wel aangesproken voelden door de titel 'Frankenstein of Smrntwsk alleen!'.
Het stuk tof om te spelen én grappig! Het is erg absurd, maar dat vind ik juist heel leuk. Tijdens vorige voorstellingen hebben de mensen ook wel goed gelachen, dus ik denk dat ik al wel kan zeggen dat de kwaliteit van de humor goed zat.
Ik was ook heel blij met mijn rol als Irma, de dienstmeid van Frankenstein.


Meedoen met het schooltheater was één van de beste beslissingen die ik dit schooljaar heb gemaakt tot nu toe. Het was een onvergetelijke ervaring. Hierbij bedank ik hen nogmaals, voor de vriendschap, voor alles.
De leeftijdscategorieën hingen tussen 13 en 18 jaar, wat op zich al best een groot verschil is. We hebben al afgesproken dat we volgend jaar weer mee zullen doen, als we weer worden uitgekozen na 'de audities' natuurlijk. Twee zesdejaars moeten ons helaas verlaten na dit schooljaar, maar misschien zien we hen nog wel eens? Wie weet. Achteraf kregen we nog een bedankje en een uitnodiging voor een afscheidsfeestje. Ik ben al heel benieuwd wat we dan gaan doen, al is het pas eind mei.

❊ ❊ ❊

19/02. Het was laat gisteren. Om 2 uur 's nachts was ik pas thuis. We moesten het hele podium nog afbreken, aten nog een koekje, dronken nog een drankje en hebben nog wat onnozel gedaan in de kleedkamers met de gekste radiozenders. Best wel raar om te bedenken dat ik gewoon nog zo laat op school was.

❊ ❊ ❊

We zijn nu weer een tijdje verder en het gaat goed. Ook met de groep! We lopen elkaar allemaal wel een keertje voorbij op school en zo nu en dan spreken we samen af om met z'n allen eens bij te praten in een cafeetje. Heel gezellig! Nu is het aftellen tot 19 mei; een laatste bijeenkomst mét alle toneel-leerkrachten!

Je suis satisfaite.


You May Also Like

9 reacties

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Een vriendin van me doet ook mee in het schooltoneel, en ze vindt het ook best leuk! Heel erg mooi geschreven en dat stukje taart ziet er overheerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah wat tof! Bedankt, en eigenlijk was die taart niet eens zo lekker, haha!

      Verwijderen
  3. Ik vond toneelspelen ook altijd zo tof! Ik heb ooit Fantine gespeeld in Les Mis en dat was echt geweldig. Vooral het zingen, haha, dat is mijn grootste hobby! Malou x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oo superleuk! Haha fijn dat je dat dan kon combineren! Vind die musical zelf ook echt prachtig!

      Verwijderen
  4. Dit heb je heel mooi geschreven, ik heb jarenlang zelf toneel gespeeld dus dit is zó herkenbaar! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow het toneel was mega !! xx Net als deze blog opslag verliefd op deze blog!! Zo verder doen xxx

    BeantwoordenVerwijderen