piano playlist

by - 03 mei


(throwback naar toen ik When The Love Falls speelde aaaah it's been a whiiiile)
Het was even stil hier vanwege een aantal drukke weken waarin in al die paaseieren moest naarbinnen werken, maar vandaag laat ik jullie een paar van de liedjes horen die de laatste tijd niet uit mijn hoofd raakten. Pianomuziek, om precies te zijn, want ik ben totaal niet mee met die populaire nummers in de hedendaagse muziekwereld.
❊❊❊

O, Klavier!


Nocturne no. 20 - F. Chopin
Ik kende dit stuk al wel, maar ik heb het nog maar een tijdje geleden herontdekt toen ik naar de al opgenomen liedjes op mijn digitale piano aan het luisteren was. Ik wist dat het stuk voor stuk klassiekers waren en ik had al lang geen klassiek werk meer gespeeld. Dus ik zoek op internet naar de handleiding van mijn piano - ik wist natuurlijk niet hoe het stuk heette toen ik het hoorde - en zo printte ik even later ook de bladmuziek. Het is misschien een klein, klein, ieniemieniebeetje moeilijk, máár ik hou wel van een uitdaging.
Het heeft zo'n mysterieuze melodie en dat is wat mij vooral aansprak.


Married Life - Up (Main theme)
Ja, je kent hem vast wel, maar ik moest hem er gewoon tussenzetten! Aah, en wat ben ik dol op de film! Niet alleen is het een vrolijk liedje, hij is ook leuk om zelf te spelen, en helemaal niet moeilijk! Nu wordt het aan het einde wel een beetje depri, maar het enthousiaste thema blijft heel de dag in je hoofd zitten.
Ik heb hierboven de versie voor enkel piano gezet, het stuk is oorspronkelijk voor orkest.



Elegy for the Arctic - Ludovico Einaudi
Juni vorig jaar kwam dit prachtwerk uit in samenwerking met Greenpeace. In de video zien we Einaudi himself, het stuk spelen, drijvend op een platform tussen de vallende, smeltende, afbrokkelende ijskappen. Het stuk zelf is vrij kort, maar de boodschap is zo groot. Daardoor zit er ook extra veel gevoel in, sommige passages klinken gewoon als vallend ijs. Dit moet een signaal zijn dat we dringend iets moeten doen tegen de opwarming van de Aarde en geloof me, Einaudi did a great job.



Peaceful Stagnation, Through the Fog - Ketchapp
Een beetje gek, want dit is de soundtrack van de spelletjesapp 'Through the Fog', en het level 'Peaceful Stagnation' om precies te zijn. Ik hoorde het voor het eerst toen ik het spel speelde en ik wilde gelijk weten wat de naam was van het nummer! Helaas kwam ik erachter dat het speciaal ontwikkeld is voor de app zelf. Jammer dus, ik had hier ook graag bladmuziek van gehad.
En ja, er komen ook andere instrumenten aan bod, maar de piano heeft hier wel de melodiepartij. ;)


I Giorni - Ludovico Einaudi
Alweer Einaudi, maar ik verontschuldig mij niet. Hij is momenteel sowieso mijn favoriete 'muzikant'. Zeker de versie gespeeld door hemzelf vind ik prachtig. Ik probeer de versieringen die hij eraan toevoegt zelf ook te spelen, maar dat lukt me niet altijd, haha. 

Zin in meer muziek? Hieronder mijn Spotify afspeellijst met klassieke muziek.


You May Also Like

7 reacties