wonder boxes

by - 22 juni


Ik heb ze maar de naam 'Wonderdoosjes' gegeven, omdat ik de 'echte' naam niet kon vinden en Wonderdoosjes wel leuk vond klinken.



Voor moederdag moest ik nog op zoek naar iets leuks voor dit jaar. Mijn mama had nog gezegd: "Ik vind het nog het leukst als je zélf iets maakt." En daarom surfte ik naar mijn favoriete plek en DIY-hemel: Pinterest.

Ik herinnerde me vaag iets over cadeaudoosjes waar dan boodschappen in stonden, maar deze had ik destijds op een webshop gevonden; betalen dus. Met een paar creatieve zoekopdrachten op Pinterest vond ik al gauw een aantal voorbeelden terug. En ik dacht: "Zoiets kan ik best zelf maken."

Ik ging op zoek naar een leeg luciferdoosje. Overal heb ik gezocht, maar wij steken hier zelden kaarsen aan. Geen luciferdoosjes te bespeuren. Of toch geen bruikbare.
Ik moest dus eerst zelf een doosje in elkaar steken. Dit was al een hele opdracht, want ik moest een soort karton vinden dat stevig genoeg was, maar niet te dik. Een lege taartdoos werd uit de papierbak gehaald en ik probeerde (met heel veel gepruts en moeite) volgens de tutorial een nep luciferdoosje in elkaar te knutselen. Gelukkig moet je voor het deksel gewoon een stuk karton er nog rond plooien, dus dat was geen probleem.

Om het af te maken beplakte in de binnenkant en het deksel met bruin inpakpapier, zodat je de mislukte plooien niet meer zag. Om de randjes plakte ik washi tape, zo waren die ook wat gecamoufleerd. Zo. Doosje af. Nu nog het 'hele ding'. Het hele ding waar het om draait. De versiering, de leuke boodschap! Ik koos voor de variant met een schattig vogeltje. Op de buitenkant zegt hij 'I love you', en wanneer je het doosje openschuift en zijn vleugeltjes openplooit wordt de tekst 'this much' zichtbaar. Lief hè? :)

❊ ❊ ❊

Wonderdoosjes

   benodigdheden
  • leeg luciferdoosje (of je plooit er zelf één met dun karton)
  • papier of zelfklevende blokjes
  • stiften, potloden, washi tape, meer papier, afbeeldingen, ... om je idee uit te werken
   how to
  1. Neem het (lucifer)doosje en plooi en plak er papier rond, zodat je op een blanco doosje kan werken.
  2. Kleef washi tape rond de randen als versteviging. (optioneel)
  3. Teken op een apart papier de figuurtjes die je in/op het doosje wil kleven. Knip deze vervolgens uit.
  4. Je kan ook een gewone tekst op de voorkant schrijven, zonder de 3D figuurtjes, of er zonder 3D-effect iets opplakken. (optioneel)
  5. Knip een dun strookje papier uit, ong. 0,5 mm breed. Hoe langer het strookje, hoe duidelijker het 3D-effect en hoe verder het figuurtje zal uitpuilen.
  6. Vouw het strookje zigzaggend, zoals een accordeon.
  7. Plak het geplooide strookje nu aan de achterkant van je 3D figuurtjes en plak deze in/op het doosje. Als je zelfklevende blokjes hebt kan je deze natuurlijk gewoon gebruiken.
  8. Je kan gebruikmaken van meerder lagen, maar dit is voor gevorderden (ik heb het zelf niet geprobeerd) :P
  9. Afwerking. (Stickers, meer versiering, ... wees creatief!)
Hoera! Zo maak je een heel persoonlijk en klein cadeautje! Voor meer inspiratie, klik hier.



Mijn mama was heel blij met haar wonderdoosje :)


You May Also Like

14 reacties

  1. Wat ontzettend lief! Ik vind 'm heel goed gelukt! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, zo schattig! Echt een leuk ideetje! X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wow! Dit is zo gaaf!! Ik wou dat ik ook zulke mooie dingen kon maken, maa helaas is mijn talent voor knutselen nergens te vinden!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je met lijm en schaar overweg kan, lukt dit prima, hoor :) Maar dank je wel!

      Verwijderen
  4. Dit is echt een heel leuk en origineel idee! Die tekeningetjes zijn zo schattig!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zien er zo leuk uit! Je hebt het echt heel tof gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat leuk dit, echt een orgineel ideetje! 'Wonderdoosje' vind ik er eigenlijk best wel bij passen :) Superleuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is echt zo mega schattig. Dit ga ik zeker onthouden!!

    BeantwoordenVerwijderen