westcoast usa • 1 - 3 • las vegas

by - 20 januari

Het werd tijd dat ik (weer) eens over Amerika ging schrijven. Ik met mijn uitstelgedrag ook, verschrikkelijk. Goed nieuws: we (of ja, papa) hebben een heel deel foto's kunnen redden! Als je foto's verwijdert van een camera zijn ze niet meteen 'weg-weg', natuurlijk/blijkbaar, dus wat een geluk! Niet alle foto's zijn terug, maar wel een groot deel van de eerste 3 dagen: Las Vegas!

Dankzij mijn travel journal - dat ik overigens maar tot en met dag 17 heb volgehouden - kan ik me makkelijk en precies herinneren wat ik op specifieke dagen heb gedaan. Het is ten slotte al een half jaar geleden dat we het vliegtuig afstapten. Ik heb zin om weer wat vakantieherinneringen op te halen.

Goed. Het begin van de reis: in Keulen! Van daaruit zouden we via een 10 uur en 25 minuten lange vlucht naar Las Vegas vliegen. Exacte woorden uit mijn travel journal:

'De eerste dag begint al goed! Onze vlucht heeft 2 uur vertraging. Gelukkig houden mijn mobiele toestellen en notitieboekjes (wat was ik toch zonder pen en papier?!) mij bezig. Ik ben dankbaar voor heiße chokolade van een veel te dure broodjesbar en voor dit mooie en originele postkaartje van Eurowings. (...)'

'Het is warm in Las Vegas. En echt. Je voelde meteen de warme lucht bij het verlaten van het vliegtuig. (...) Het was 19u00 en nog 41°C. Puf puf. We namen meteen de shuttle bus naar de car rental om onze roodtrip-auto op te halen. (...) Elk gebouw in Las vegas bezit wel een aantal gokmachines (alsook die car rental). En alles geeft licht! Ik hoop morgen veel mooie foto's te maken. (...) Slaapwel.'

Ja, we waren pas vrij laat in het hotel, dus Las Vegas ontdekken was nog niet meteen aan de orde. Gelukkig was het al snel ochtend...

'Ik werd gewekt om 6u30. We maakten ons meteen klaar om te gaan ontbijten. We reden wat rond op zoek naar een bakery, maar kwamen uiteindelijk terecht in een McDonalds met American pancakes en een Oreo Frappé. Zwaar, maar lekker! Vervolgens gingen we inkopen doen in Walmart, en god, wat een geweldige supermarkt! Zoveel keuze en zoveel random dingen! Na ons ontbijt vertrokken we te voet naar de Las Vegas Strip! Reusachtige lichtgevende borden en gevels; ik hoop vanavond nog een kijkje te nemen, wanneer het donker is. We gingen alvast een heerlijke cocktail drinken in het Hard Rock Café. En ik kocht een t-shirt. (Of course.)'

Las Vegas is echt een lichtgevende stad. En als het geen licht geeft, blinkt het, glittert het, of reflecteert het wel een ander neon-paneel. Zoveel kleurtjes en verfraaiingen, ietwat kitsch?

Nep-eiffeltoren, een reusachtige coca colafles. Oh, en het Trump hotel. En veel verkeer. En stopborden. Ook lichtgevend!

'We keerden terug naar het hotel om te lunchen. Het was de bedoeling dat we gingen zwemmen, maar mama en papa hadden meer zin om te slapen. Onbegrijpelijk? Jetlag. Dus terwijl zij hun bed terug inkropen at ik een broodje met salami. Wat trouwens niet echt smakelijk brood was; het had een ietwat zoete nasmaak. Dat is blijkbaar een ding in Amerika. Het is al 18u00 wanneer we besluiten genoeg gerust te hebben en we maken ons klaar om terug naar de Strip te wandelen. Het wordt al donkerder en de kleurrijke neon-lichten vallen nu nog harder op. We lopen door de Miracle Mile, een mijl aan bars en winkeltjes in een tunnel die meer weg heeft van Plopsaland met al die kleine, kunstmatige themahuisjes. Gelukkig is er daar wel airco, wan het was nog steeds 40°C. We komen uit aan de fake eiffeltoren en ontdekken de andere kant van de Strip en een hotel met 101 gokmachines en pokertafels. Ik eet een chicken burrito bij Taco Bell, die mij ook een beetje teleurstelde, maar hey, dat is ook zo'n bekende fastfoodketen die je gedaan moet hebben.'

Zo zit ook dag 2 erop. Ik vond het echt jammer van Taco Bell. Je wílt zoiets goed vinden, omdat het zo'n groot ding is. Maar nee, ik vond het maar niks, haha.
Las Vegas laten we achter ons, we vertrekken naar Grand Canyon National Park! De verwachtingen zijn hoog... Het is ten slotte dé Grand Canyon!

'Vandaag vertrokken we met de auto naar Grand Canyon NP! Het zou een rit van 4 uur worden, dus we ontbeten en vertrokken meteen uit Las Vegas, via de "lonely roads" naar Arizona. Na 2 uur stoppen we om inkopen te doen voor de barbecue van vanavond en we eten een 20 dollar deal in de KFC. Ik had al genoeg na 1 roasted chicken wing. En dan komen we aan op de camping! Na veel gesukkel slagen we er dan toch in om onze schots en scheve tent op te zetten. Het wordt ook duidelijk dat we de komende dagen géén wi-fi zullen hebben... In het camping supermarktje kopen we nog hout voor ons 'kampvuur' en marshmallows. We bewonderen voor een eerste keer de Grand Canyon... Prachtig! Dat belooft voor morgen! Ik hoor veel krekels... Slaapwel!'

Voor foto's van de Grand Canyon zullen jullie echter nog even geduld moeten hebben... Hopelijk hebben jullie genoten van deze eerste tweede Amerika-blog.